Η δήλωση “ότι δεν είναι ρομπότ” σε κάποιες εφαρμογές, που συνήθως υλοποιείται μέσω CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart), είναι ένα μέτρο ασφαλείας που χρησιμοποιείται για να διασφαλίσει ότι ο χρήστης είναι άνθρωπος και όχι ένα αυτοματοποιημένο πρόγραμμα (bot). Ακολουθούν οι κύριοι λόγοι για αυτή την πρακτική:
1. Πρόληψη Ανεπιθύμητης Αλληλογραφίας και Κατάχρησης
CAPTCHA χρησιμοποιείται για να αποτρέψει τα bots από το να κατακλύζουν φόρμες εγγραφής, σχόλια, και άλλες διαδραστικές λειτουργίες με ανεπιθύμητο περιεχόμενο (spam). Τα bots μπορούν να δημιουργήσουν χιλιάδες ψεύτικους λογαριασμούς ή να δημοσιεύσουν ανεπιθύμητα μηνύματα σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκαλώντας προβλήματα στους διαχειριστές των εφαρμογών.
2. Ασφάλεια και Προστασία Δεδομένων
Τα CAPTCHA βοηθούν στην προστασία των ιστοσελίδων και των χρηστών από κακόβουλες ενέργειες, όπως επιθέσεις DDoS (Distributed Denial of Service) και προσπάθειες παραβίασης συστημάτων μέσω brute force. Με τον τρόπο αυτό, οι ιστότοποι προστατεύονται από επιθέσεις που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν ευπάθειες και να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες.
3. Πρόληψη Αυτοματοποιημένων Συναλλαγών
Σε διαδικτυακές πωλήσεις ή κρατήσεις εισιτηρίων, τα CAPTCHA χρησιμοποιούνται για να αποτρέψουν τα bots από το να αγοράζουν μαζικά προϊόντα ή εισιτήρια για μεταπώληση σε υψηλότερες τιμές. Αυτό εξασφαλίζει ότι οι πραγματικοί χρήστες έχουν ίση ευκαιρία να αποκτήσουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
4. Βελτίωση της Απόδοσης του Συστήματος
Με την αποτροπή της αυτοματοποιημένης χρήσης, τα CAPTCHA συμβάλλουν στη διατήρηση της απόδοσης των συστημάτων. Όταν οι διακομιστές δεν επιβαρύνονται από ανεπιθύμητες ενέργειες των bots, η απόκριση των εφαρμογών και ιστοσελίδων παραμένει βελτιστοποιημένη για τους πραγματικούς χρήστες.
5. Επικύρωση Ανθρώπινης Παρουσίας
Η χρήση CAPTCHA εξασφαλίζει ότι οι ενέργειες που πραγματοποιούνται σε μια εφαρμογή ή ιστότοπο προέρχονται από ανθρώπους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις πλατφόρμες που βασίζονται σε αλληλεπίδραση ανθρώπων, όπως φόρουμ, κοινωνικά δίκτυα, και ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα CAPTCHA έχουν εξελιχθεί με την πάροδο των χρόνων. Από τα αρχικά απλά κείμενα και αριθμούς, έχουν μετατραπεί σε πιο σύνθετες και φιλικές προς τον χρήστη μεθόδους, όπως αναγνώριση εικόνων (π.χ., Google reCAPTCHA) που είναι πιο δύσκολο να παρακαμφθούν από τα bots.