Ράνια Θρασκιά:Να σταματήσει η περαιτέρω υποβάθμιση των ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη

Να σταματήσει η περαιτέρω υποβάθμιση των ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη

Κατάθεση ερώτησης στη Βουλή

Με πρωτοβουλία της Ράνιας Θρασκιά, Βουλευτή Α Θεσσαλονίκης και Αν. Τομεάρχη Παιδείας – αρμόδιας για την Ειδική Αγωγή, κατατέθηκε στη Βουλή ερώτηση, που συνυπογράφουν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, με θέμα την περαιτέρω υποβάθμιση των ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη, που επιβεβαιώνεται από την υποχρηματοδότηση, τις καταργήσεις τμημάτων, τις σημαντικές ελλείψεις σε έμψυχο δυναμικό κι εξοπλισμό και τα κτιριακά προβλήματα.

Πιο συγκεκριμένα, για τη φετινή χρονιά, στον Δήμο Θεσσαλονίκης δε θα υπάρξει καθόλου η ειδικότητα των οδοντοτεχνιτών, ενώ σε πολλά ΕΠΑΛ της πόλης -όπως προκύπτει κι από την ανακοίνωση της Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης- δεν έχουν εγκριθεί τμήματα διαφόρων ειδικοτήτων. Έτσι, οι μαθητές αναγκάζονται να πάνε σε σχολεία άλλων Δήμων (ούτε καν γειτονικών, σε ορισμένες περιπτώσεις), προκειμένου να ακολουθήσουν την ειδικότητα που επιθυμούν, γεγονός που επιβαρύνει σημαντικά το καθημερινό τους πρόγραμμα και διαταράσσει τον οικογενειακό προγραμματισμό. Τα αρνητικά επακόλουθα των καταργήσεων, ωστόσο, επεκτείνονται και στην ουσιαστική παρεμπόδιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς δημιουργούνται τεράστια τμήματα, εργαστήρια των 25 – 29 μαθητών. Κι αυτό δεν πλήττει μόνο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών αλλά και τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών, ενώ θέτει επιπλέον και ζητήματα ασφαλείας μέσα σε κτίρια γερασμένα, σε αίθουσες στις οποίες υπάρχουν μηχανήματα. Και, δυστυχώς, εντοπίζονται ελλείψεις παντού: Στο εκπαιδευτικό προσωπικό, στον εξοπλισμό αλλά και σε βιβλία.

Κατόπιν τούτων και επειδή πρέπει επιτέλους να διασφαλιστεί η εδραίωση του Επαγγελματικού Λυκείου ως σχολείου ισότιμης επιλογής, ερωτάται ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αν σκοπεύει να προβεί στη ανάκληση των αποφάσεων, βάσει των οποίων δεν εγκρίθηκαν τμήματα ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη, αν θα μεριμνήσει για τη δημιουργία τμημάτων που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη και ποιοτική εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και πώς, και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα καλυφθούν πλήρως και άμεσα τα εκπαιδευτικά κενά και οι ελλείψεις σε βιβλία και εξοπλισμό. Ερωτάται, τέλος, ποια μέριμνα θα λάβει για προγράμματα σπουδών και εκπαιδευτικό υλικό που θα συστοιχίζονται με τις σύγχρονες, εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και -σε συνεργασία και με συναρμόδια Υπουργεία-, για τις κτιριακές υποδομές και την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: «Περαιτέρω υποβάθμιση των ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη: καταργήσεις τμημάτων ειδικοτήτων, ελλείψεις σε προσωπικό και βιβλία, προβλήματα υποδομών»

Μισό μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μετά και την ψήφιση του ν.5082/2024 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, έρχεται η πραγματικότητα να επιβεβαιώσει όλους τους φόβους που είχαν εκφραστεί για συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, για προγράμματα σπουδών διαμορφωμένα με παρεμβάσεις της τοπικής αγοράς, για την παντελή απομάκρυνση από τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας. Χαρακτηριστική περίπτωση τα ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη, που ολοένα κι υποβαθμίζονται: υποχρηματοδότηση, καταργήσεις τμημάτων, σημαντικές ελλείψεις σε έμψυχο δυναμικό κι εξοπλισμό, κτιριακά προβλήματα.

Πιο συγκεκριμένα, για τη φετινή χρονιά, στον Δήμο Θεσσαλονίκης δε θα υπάρξει καθόλου η ειδικότητα των οδοντοτεχνιτών, ενώ σε πολλά ΕΠΑΛ της πόλης δεν έχουν εγκριθεί τμήματα διαφόρων ειδικοτήτων. Ενδεικτικά, κι όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:

«Στο 8ο ΕΠΑΛ δεν εγκρίθηκαν οι […] ειδικότητες: Βοηθού Οδοντοτεχνίτη Γ’ τάξης του Τομέα Υγείας – Πρόνοιας με 7 εγγραφές, Τεχνικού Η/Υ και Δικτύων Η/Υ Γ’ τάξης του Τομέα Πληροφορικής με 5 ηλεκτρονικές εγγραφές στην Α΄ φάση και 10 ‘εκπρόθεσμες’ αιτήσεις γονιών που ζητούν σήμερα την έγκριση λειτουργίας της παραπάνω ειδικότητας καθώς, όπως λένε, τα παιδιά τους εξ αρχής γράφτηκαν στο 8ο ΕΠΑΛ για αυτή την ειδικότητα.

Στο 6ο εσπερινό ΕΠΑΛ δεν εγκρίθηκε η Β΄ τάξη του Τομέα Πληροφορικής με 8 μαθητές και, στη Γ΄, τμήμα του Τομέα Πληροφορικής ‘Δικτύων’ με 9 μαθητές. Καταργούν δηλαδή ολόκληρο τομέα στο Εσπερινό και συνολικά στον Ευκλείδη πλήττουν τον τομέα Πληροφορικής με τη μη έγκριση τμημάτων σε πρωινά και εσπερινά σχολεία.

Στο ΕΠΑΛ Αγίου Αθανασίου δεν εγκρίθηκε στη Γ΄ τάξη το τμήμα Νοσηλευτικής με 8 μαθητές (5 ηλεκτρονικές εγγραφές και άλλες 3 χειρόγραφες) καθώς και το τμήμα Ηλεκτρονικών στη Γ΄ τάξη με 9 μαθητές».

Έτσι, οι μαθητές αναγκάζονται να πάνε σε άλλα σχολεία προκειμένου να ακολουθήσουν την ειδικότητα που επιθυμούν. Αυτό βεβαίως έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνσή τους, καθώς χρειάζεται να περάσουν αρκετό χρόνο στα μέσα συγκοινωνίας. Ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι μαθητές δεν έχουν καν τη δυνατότητα της μεταφοράς τους σε κοντινά ΕΠΑΛ, των γειτονικών Δήμων, αλλά ως μόνη επιλογή την πολύωρη μετακίνησή τους, αλλάζοντας δύο και τρία λεωφορεία. Όπως για παράδειγμα, μετά την κατάργηση των σχετικών ειδικοτήτων, οι μαθητές του ΕΠΑΛ Αγίου Αθανασίου θα πρέπει να πάνε είτε στον Εύοσμο είτε στη Σίνδο!

Τα αρνητικά επακόλουθα των καταργήσεων, ωστόσο, δεν εντοπίζονται μόνο στη μεταφορά των μαθητών που επιβαρύνει το καθημερινό τους πρόγραμμα και διαταράσσει τον οικογενειακό προγραμματισμό, αλλά επεκτείνονται και στην ουσιαστική παρεμπόδιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς δημιουργούνται τεράστια τμήματα, εργαστήρια των 25 – 29 μαθητών. Κι αυτό δεν πλήττει μόνο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών αλλά και τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών, ενώ θέτει επιπλέον και ζητήματα ασφαλείας μέσα σε κτίρια γερασμένα, σε αίθουσες στις οποίες υπάρχουν μηχανήματα.

Και, δυστυχώς, εντοπίζονται ελλείψεις παντού: Ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό – ενδεικτικά, κι όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, «στο ΕΠΑΛ Σίνδου εξακολουθούν να υπάρχουν τα εξής κενά: Αγγλικών 15 ώρες, Ηλεκτρονικού 13 ώρες, Νοσηλευτικής 21 ώρες, Οικονομολόγου 8 ώρες, Γαλλικών 2 ώρες. Στο 14ο εσπερινό ΕΠΑΛ το ωρολόγιο πρόγραμμα συνεχίζεται με 4ωρα και με πολλά κενά (π.χ. τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών) ενώ όπου το πρόγραμμα εμφανίζεται με 6ωρα-7ωρα (π.χ. 6ο ΕΠΑΛ, 15ο ΕΠΑΛ) αυτό επιτυγχάνεται με εργαστηριακά μαθήματα σε τμήματα άνω των 13 μαθητών, χωρίς δεύτερο εκπαιδευτικό όπως προβλέπεται από το νόμο. Ειδικά στο 15ο ΕΠΑΛ λείπουν 3 μηχανολόγοι, 1 ηλεκτρολόγος και 1 ηλεκτρονικός, ενώ δεν έχει αναπληρωθεί εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής». Ελλείψεις στον εξοπλισμό αλλά και σε βιβλία, και μάλιστα για μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά, ενώ -όπως τονίζει η εκπαιδευτική κοινότητα- υπάρχουν οικονομικές ή/κι άλλες δυσκολίες που δεν καθιστούν εφικτή τη «λύση» των φωτοτυπιών ή τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή για πρόσβαση στο ηλεκτρονικό βιβλίο. Να σημειωθεί εδώ, ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα που έχει να κάνει και με το περιεχόμενο των βιβλίων, καθώς υπάρχουν τμήματα των βιβλίων που έχουν ξεπεραστεί, καταργηθεί ή είναι λανθασμένα κι όμως εξακολουθούν να διδάσκοντα στα παιδιά.

Επειδή πρέπει επιτέλους να διασφαλιστεί η εδραίωση του Επαγγελματικού Λυκείου ως σχολείου ισότιμης επιλογής.

Επειδή η κατάργηση τμημάτων, που οδηγεί στη σημαντική επιβάρυνση των μαθητών και στη δημιουργία τεράστιων τμημάτων, χαρακτηρίζεται από μια αντιπαιδαγωγική λογική, πλήττει τα δικαιώματα των μαθητών, επιδεινώνει τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών, κι εντέλει υποβαθμίζει περαιτέρω το δημόσιο σχολείο.

Επειδή η κατάσταση των ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη ολοένα κι επιδεινώνεται.

Επειδή πρέπει να δοθεί βάρος σε νέα προγραμμάτων σπουδών και νέο εκπαιδευτικό υλικό, καθώς και στην αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ.

Επειδή η Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης διεκδικεί 20 μαθητές ανά τμήμα Γενικής Παιδείας, 15 σε τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, 10 στα εργαστήρια, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των ΕΠΑΛ.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

Σκοπεύει να προβεί στη ανάκληση των ως άνω αποφάσεων, βάσει των οποίων δεν εγκρίθηκαν τμήματα διαφόρων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη;

Προτίθεται να μεριμνήσει για τη δημιουργία τμημάτων που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη και ποιοτική εκπαιδευτική διαδικασία;

Πώς, και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα καλυφθούν πλήρως και άμεσα τα εκπαιδευτικά κενά;

Σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις σε βιβλία και εξοπλισμό;

Ποιος ο σχεδιασμός για προγράμματα σπουδών και εκπαιδευτικό υλικό που συστοιχίζεται με τις σύγχρονες, εκπαιδευτικές ανάγκες;

Με ποιο τρόπο θα μεριμνήσει, σε συνεργασία και με συναρμόδια Υπουργεία, για τις κτιριακές υποδομές και την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών;

Σκοπεύει να εξετάσει τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εύρυθμη λειτουργία των ΕΠΑΛ, όπως μεταξύ άλλων αναφέρονται και στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης;

Ράνια Θρασκιά

Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

Αν. Τομεάρχης Παιδείας, αρμόδια για την Ειδική Αγωγή

Βουλής 4, T.K. 10562, Αθήνα, 210-3318995, 210-3706345

Εγνατίας 76, T.K. 54624, Θεσσαλονίκη, 2310-220810

Email: r.thraskia@parliament.gr

Posted in Θεσσαλονίκη and tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *